Bezpečnost na palubě letadla

Chování cestujících na palubě

Letuška uděluje bezpečnostní pokyny

Letuška uděluje bezpečnostní pokyny

Cestování letadlem má mnohá specifika, mnohá pro i proti. Zeptáte-li se leteckého dopravce, jaká je hlavní priorita v přepravě osob leteckou dopravou, bez váhání každý odpoví: „bezpečnost!“ Cestující by si však měli uvědomovat, že nemalý podíl na bezpečném provedení letu nesou sami na svých bedrech.

Aby vůbec cestující mohl být přijat k letecké přepravě, musí splňovat určité podmínky. Ty jsou udány v publikaci nesoucí název „Podrobně přepravní podmínky“. Takovou dokumentaci musí mít k dispozici každá letecká společnost a musí být schválena patřičným leteckým úřadem. Kdybychom se zaměřili na tu část Podrobně přepravních podmínek, která definuje povinnosti cestujících, dozvěděli bychom se několik stěžejních bodů upravujících bezpečí na palubě letadla.

Nejprve musí cestující samozřejmě udat svoji totožnost občanským průkazem nebo cestovním pasem, a to v závislosti na letěné destinaci. Další podstatnou povinností je odezvání předmětů a zavazadel, které by mohly ohrozit bezpečnost letu nebo leteckého personálu, dopravci do úschovy. Jedná se o nebezpečné zboží, které je povoleno přepravovat za určitých omezených podmínek, zejména se tedy jedná o zbraně a střelivo.

Dojde-li k hrubému porušení některého z dopravcem zavedených pravidel, může být přeprava cestujícího odmítnuta ještě před zahájením letu. Odmítnutí tedy nejčastěji postihne podnapilé cestující. Dále se může týkat i cestujících s určitými zdravotními potížemi. Představte si například, že poletíte transatlantický let a 12 hodin bude vedle vás sípat sousedící pasažér. Těmto cestujícím je zpravidla vrácena cena letenky nebo její část za neproletěný úsek. Kuriózně může působit pravidlo, které praví, že bude odmítnut „odpudivý cestující“. Zde by se mohly inspirovat dopravní podniky městské hromadné dopravy.

Nejožehavějším tématem nejspíš ale stále zůstává samotné chování cestujících po dobu letu. Používání mobilních telefonů, neslušné chování k palubním průvodčím, nerespektování jejich pokynů a spousta dalších situací mohou negativně ovlivnit bezpečnost na palubě. Ne úplně řídkým jevem se proto stává vyhoštění cestujícího za letu. Letadlo je považováno za „letadlo za letu“ od okamžiku, jakmile se zavřou všechny jeho dveře. Typickým důvodem pro vyhoštění cestujícího za letu je nevhodné chování zahrnující slovní urážky, popř. i fyzické napadání palubních průvodčí. Je-li tedy chování některého z cestujících již neúnosné, letadlo provede mezipřistání, cestující se předá pozemním bezpečnostním složkám a následně se pokračuje v letu. Je třeba si uvědomit, že odchylka od letového plánu způsobená mezipřistáním znamená pro leteckou společnost zvýšení nákladů na let až v řádu několika statisíců. Automaticky je tedy cestující, kvůli kterému se mezipřistání provedlo, žalován na náhradu škody. Všechny výše uvedené metody leteckých společností mají společně s dobrým vyškolením palubních průvodčí za úkol zajistit bezpečný let a chránit slušné pasažéry od jakýchkoli nepříjemností během letu.

Ať už se tedy chystáte letět na dovolenou k moři nebo na služební cestu do některé ze světových metropolí. Přejeme vám všem ničím, nebo spíše nikým, nerušený let!

 

Publikováno: 05.01.2010
Autor: Miroslav Tryner

Diskuze: Bezpečnost na palubě letadla

15.08.2013 16:16 simča
---.tmcz.cz

Chtěla bych vědět jestli si do letadla můžu vzít PSP a používat jeho hry při letu .

Vaše jméno
Komentář
Přidat komentář

Nejčtenější články

Vybrané Fotogalerie





© 2008-2024 TripZone.cz ®, CMC Online s.r.o. Jakékoliv užití textů vč přepisů, užití obrázků a dalšího obsahu je bez předchozího písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
Kontakt  Nahlásit Chybu
 
TOPlist