Jak si správně vybrat dovolenou

Prožijte bezstarostnou dovolenou


Cestovní kanceláře a agentury by zde měly být především proto, aby svým zákazníkům umožnily prožít po všech stránkách bezproblémovou dovolenou. Ne vždy má však klient pocit, že bylo tohoto ideálního stavu dosaženo. Příčin nespokojenosti může být celá řada, od těch drobných, nad kterými lze ještě přimhouřit oko, až po ty závažné, které dokáží zpackat celou dovolenou. Přitom mnoha situacím vedoucím k rozčarování se dá buď předejít, nebo je lze vyřešit hned v zárodku. Následující článek vám poradí, jak postupovat při výběru subjektu, kterému svěříte zajištění vaší dovolené. Zpraví vás o záludnostech cestovní smlouvy a popíše, jak se zachovat v případě, že nejste se službami spokojeni.

První a zásadní krok na cestě vedoucí k prožití bezstarostné dovolené můžete učinit už při výběru zájezdu. Pokud totiž zodpovědně přistoupíte k volbě cestovní kanceláře či agentury a nepodceníte obsah cestovní smlouvy, podepisované při nákupu zájezdu, můžete předejít mnoha starostem, které by se mohly stát kaňkou na vaší dovolené.

Cestovní kancelář a agentura


Svěřte osud vaší dovolené do rukou solidního subjektu a před nákupem vybraného zájezdu si vždy prověřte, jestli je konkrétní kancelář nebo agentura pojištěna proti úpadku, a to po celou dobu trvání vašeho zájezdu. Tuto zásadní informaci by vám ve vlastním zájmu měla poskytnout sama kancelář či agentura a vy si ji můžete případně ověřit u příslušné pojišťovny. Sama cestovní agentura nemusí být pojištěna proti úpadku, neboť je pouhým zprostředkovatelem nákupu zájezdu mezi cestovní kanceláří a klientem. Musí vám však být schopna doložit pojištění cestovní kanceláře, jejíž zájezdy prodává. Pokud ve věci pojištění kanceláře proti úpadku panují jakékoliv pochybnosti, raději se takové firmě obloukem vyhněte a podívejte se na trhu cestovního ruchu po jiné společnosti. Jinak se totiž vystavujete nebezpečí, že zůstanete v cizině trčet jako pověstný kůl v plotě, navíc bez nároku na jakoukoliv peněžní kompenzaci. Dalšími důležitými faktory, podle kterých byste se měli při nákupu zájezdu řídit, jsou úroveň vystupování a erudice pracovníků kanceláře a přesnost i jasnost jimi poskytovaných informací.

Cestovní smlouva


Tříbení obsahu cestovní smlouvy, kterou podepisujete při nákupu zájezdu, je rovněž rozumné věnovat adekvátní pozornost. Pár minut navíc, zasvěcených diskuzi s prodávajícím o obsahové složce dokumentu, je velmi rozumně investovaným časem. Kromě povinných údajů o  zájezdu, které smlouva musí obsahovat (smluvní strany, termín, ubytování, způsob dopravy, cena, podmínky storna, atd.), se nebojte žádat písemnou specifikaci dalších složek (výhled na moře, vybavení pokoje, vzdálenost od pláže, přístupný bazén, apod.), pokud o nich máte přesnou představu. Jsou-li pro vás tyto požadavky důležité, trvejte na jejich začlenění do smlouvy a nespoléhejte na pouhá ústní ujišťování. Správný prodejce by měl vaší žádosti o doplnění bližšího upřesnění do textu vyhovět. Smlouva může rovněž obsahovat odkaz na vybraný zájezd v katalogu kanceláře, kde jsou podmínky detailněji popsány.

Cestovní smlouva – změny ve smlouvě


Pokud cestovní kancelář z objektivních důvodů před zahájením zájezdu změní podmínky smlouvy, může vám nabídnout změnu smlouvy (včetně ceny zájezdu), kterou buď akceptujete, nebo od smlouvy odstoupíte. Cena zájezdu smí být změněna maximálně 20 dní před zahájením zájezdu.

Pokud cestovní kancelář změní podmínky smlouvy po zahájení zájezdu, může tak učinit pouze se souhlasem zákazníka. Jestliže není schopna garantovat pokračování zájezdu jinak, než prostřednictvím snížení kvality služeb uvedených ve smlouvě, je povinna rozdíl v ceně zákazníkovi vrátit.

Cestovní smlouva – některé pojmy


Při nákupu zájezdu je rovněž dobré mít jasno ve významu nejdůležitějších pojmů, které se ve smlouvě objevují a taktéž se hodí vědět, jaké změny může cestovní kancelář či agentura učinit, aniž by porušila pravidla smlouvy. Jedná se především o stanovení délky zájezdu, změnu hotelu a změnu v termínech odjezdu a příjezdu.

Pokud například při listování katalogem cestovní kanceláře vaše pozornost ulpí na patnáctidenním zájezdu k moři, neznamená to, že se po jeho zakoupení můžete těšit na patnáct dní trvající cachtání  ve slaných vlnách. Kanceláře totiž v katalozích uvádějí celkovou dobu trvání zájezdu a ve smluvních podmínkách poté stojí, že první a poslední den je vyhrazen dopravě, nikoliv samotné rekreaci. Zájezd tak začíná v momentě zahájení první služby (zpravidla odbavení) a končí v okamžiku ukončení poslední služby (vystoupení z dopravního prostředku na místě určení). S tímto tématem souvisí i počet „nocí“ strávených v hotelu. Za noc v hotelu se považuje přítomnost v pokoji od 16. hodiny do 10. hodiny následujícího dne. Pokud cestovní kancelář není z jakéhokoliv důvodu schopna vás ubytovat v dohodnutém hotelu, musí vám zajistit ubytování v zařízení stejné nebo vyšší kategorie. Většina společností v cestovní smlouvě uvádí, že posun objezdu i příjezdu o jeden den není důvodem k vypovězení smlouvy.

Zásah vyšší moci


V době asijských tsunami a výbuchů islandských sopek je třeba mít na paměti, že dovolenou může řádně zkomplikovat či úplně zhatit i zásah vyšší moci. Pokud je cestovní kancelář důsledkem vyšší moci nucena zrušit zájezd, buď vám vrátí peníze, nebo nabídne alternativní pobyt ve srovnatelné kvalitě. Je-li cena nového zájezdu nižší, kancelář je povinna rozdíl dorovnat. V případě, že zásah vyšší moci přijde v průběhu dovolené, cestovní kancelář musí svým klientům poskytnout pomoc v nesnázích. Pokud to není možné, musí klienty po dohodě dopravit zpět do vlasti. Jestliže zásah vyšší moci vyústí ve zrušení či zpoždění vašeho letu, případně odepření nástupu na palubu, máte právo na pomoc od leteckého dopravce či cestovní kanceláře, jejíž rozsah závisí na délce letu a zpoždění.

Reklamace


Jste-li nespokojeni s tím, jak cestovní kancelář plní či spíše neplní své smluvní závazky, nejjednodušším řešením je uplatnit reklamaci přímo v místě pobytu tak, že se obrátíte na delegáta a požádáte jej o nápravu věci. Pokud delegát nebude s to problém promptně vyřešit a důvody pro vaše výtky budou přetrvávat, sepište reklamační protokol výstižně popisující důvody nespokojenosti a společně s delegátem jej podepište. Jestliže k odstranění a kompenzaci nedostatků v poskytovaných službách nedošlo v místě během pobytu, reklamujte zájezd po návratu domů. I když máte na podání reklamace lhůtu 90 dnů od konce zájezdu, rozhodně není důvod zbytečně meškat. Reklamaci podejte formou doporučeného dopisu, jehož součástí bude i kopie dokumentu, který jste s delegátem sepsali na dovolené. Dopis adresujte subjektu, od kterého jste zájezd zakoupili. Protistrana má od doručení 30 dní na odpověď. Pokud klient nebude spokojen s odpovědí a nabídnutým řešením, nezbude mu nic jiného, než se obrátit na soud.

 

Publikováno: 26.05.2011
Aktualizováno: 06.09.2011
Autor: Ondřej Tůma

Diskuze: Jak si správně vybrat dovolenou

V diskusi zatím není žádný komentář...

Vaše jméno
Komentář
Přidat komentář

Nejčtenější články

Vybrané Fotogalerie





© 2008-2024 TripZone.cz ®, CMC Online s.r.o. Jakékoliv užití textů vč přepisů, užití obrázků a dalšího obsahu je bez předchozího písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
Kontakt  Nahlásit Chybu
 
TOPlist